Bendravimas su jautriu vaiku

BENDRAVIMAS SU JAUTRIU VAIKU

Ar pastebėjote, kad vieni vaikai nuolat reiškia savo emocijas, nepasitenkinimą, džiugesį, kontroliuoja kitus, netgi garsiai galvoja, o kiti vaikai yra daug santūresni ir uždaresni? Jie visuomet klausosi, patys mažai kalba… O jei ir susiduria su sunkumais, mieliau patys bando juos išspręsti nei kreipiasi pagalbos.
Čia kalbama apie esminį skirtumą tarp vaikų, kuris įvardinamas dviem žodžiais – ekstravertai ir intravertai. Ekstravertas vaikas pats visu savo kūnu ar žodžiais parodys, kad jam nėra gera, o intraverto sielvartą ir nesaugumą neretai teks empatiškai įžvelgti ir pamatyti patiems.
Kas gali parodyti, kad vaikui reikia pagalbos, kad jis jaučiasi nesaugiai? Visų pirma, kūnas. Jis greičiausiai nemosikuos rankomis ir nesigins, o bus itin įsitempęs ir ramus. Jei vaikas neverkia, dar nereiškia, kad jam viskas gerai. Galbūt jis atrodo itin budrus, t.y., atidžiai stebi aplinką, žiūri į visus arčiau jo prieinančius vaikus, neramiai žvalgosi po patalpą ar ieško suaugusiojo žvilgsnio. Tai jau labai svarbūs signalai ir nebylaus pagalbos šauksmo ženklai.
Suaugusiems svarbu suprasti, kad tikrai nepadėsime vaikui, jei darysime spaudimą, norėdami įsitraukti vaiką į jam nejaukias situacijas. Daug jautresnis ir tinkamesnis reagavimas būtų džiugus vaiko padrąsinimas, entuziastingas priminimas, kad tai yra jo pasirinkimas, bet jam tai tikrai gali pasisekti. Pasidžiaukite ankstesniais vaiko nuotykiais, kai jam pavyko peržengti nerimo barjerą. Neskubinkite jo, skirkite laiko susidėlioti mintis, padėkite įsivaizduoti kaip situacija maloniai pasikeis jam išdrįsus įsitraukti į bendraamžių pokalbį ar paprašius priimti į žaidimą. Taip suteiksite vaikui pasitikėjimo, kuris padės kalbėti ryžtingiau, o aiškesnis situacijos nupasakojimas, vaiko sąmonėje ją pavers paprastesne ir lengviau įveikiama.
Gebėjimas atpažinti kartais visiškai nebylų prašymą padrąsinti ir paskatinti, prisideda prie vaiko asmenybės augimo bei socialinio atsparumo, kuris yra viena svarbiausių sėkmingo žmogaus kompetencijų.

Psichologė Saulena Kovienė