Naujienos

Jei norite, kad vaikas gerai mokytųsi, išmokykite jį miegoti pakankamai

2017-11-15 18:23:13

Erudito licėjuje nemažai dėmesio yra siriama sviekos gyvensenos įgūdžių formavimui. Vienos klasės mokytoja su mokiniais  atliko tyrimą, kurio metu fiksavo mokinių miego trukmę bei poilsio kokybę. Jų tyrimo rezultatai pasirodė labai įdomūs. Nemaža dalis vaikų miega po 6 – 7 valandas.  Turbūt visi sutinka, kad miegas yra gyvybiškai svarbus sveikam vaikų vystymuisi, tačiau kiek vaikas turėtų miegoti, kad būtų pakankamai? Ar pakanka 6, 7 val.? Pažiūrėkime, ką sako mokslas.

Išsimiegojus mokytis lengviau

Miegas palaiko ne tik fizinę ir neurobiologinę raidą. Jis svarbus kognityviniam funkcionavimui ir akademiniam mokymuisi.  Pastaruosius kelis dešimtmečius mokslininkai aktyviai tyrinėjo miego sąsajas su kasdieniniu funkcionavimu ir nustatė, jog nepakankamas miego kiekis yra susijęs su dėmesio koncentracijos sunkumais, impulsyvumu ir elgesio reguliacijos mechanizmais. Dean W. Beebe 2011 m. atlikęs miego įtakos vaikų ir paauglių raidai bei funkcionavimui tyrimų metanalizę nustatė, jog vaikai, kurie miega nepakankamai, demonstruoja prastesnius akademinius rezultatus. Ankstesnių tyrimų metu nustatyta, jog vaikams, bent vieną naktį miegojusiems nepakankamai, kitą dieną sunkiau sekasi atlikti užduotis reikalaujančias abstraktaus mąstymo, žodinio kūrybingumą ir pan. Vaikams taip pat sudėtingiau sekasi atlikti užduotis, kuriose reikia sutelkti dėmesį ir įsiminti informaciją. Paprastai tariant, jei vaikai vieną ar kelias naktis miega nepakankamai ar nekokybiškai jiems yra sunkiau mokytis ir pasiekti aukštesnių akademinių rezultatų. Beje, miegas yra susijęs ne tik su akademiniais, bet ir su socialiniais sunkumais.

Miegas turi įtakos nuotaikai ir elgesiui  

Jau mūsų senoliai puikiai žinojo, kad neišsimiegojęs vaikas yra piktas ir irzlus vaikas. Ir tai galioja ne tik dvimečiui, bet ir dešimtmečiui.  Ne vienas mokslinis tyrimas nustatė sąsajas tarp netinkamo, rizikingo paauglių elgesio ir nepakankamo miego naktį. Tai yra, vaikai ir paaugliai, kurie naktį miega nepakankamai, yra linkę labiau rizikuoti, netinkamai elgtis. Miegas tai pat susiję su nuotaikos svyravimais. Kai kurių tyrimų duomenimis, vaikai einantys miegoti vėliau nei 22.00 dažniau serga nuotaikos sutrikimais tokiais kaip depresija ir nerimas. Kai vaikas neišsimiega pakankamai, jam sunkiau reguliuoti savo nuotaiką, taip pat ir elgesį, kurį nulemia mūsų nuotaika. Visa tai veda prie sunkumų sprendžiant kasdieninio gyvenimo iššūkius.

Tai kiek gi turėtų miegoti vaikai?

Didžioji dalis tyrimų ir rekomendacijų remiasi tuo kiek laiko žmogus praleidžia lovoje, tačiau kiek iš tikro žmogus miega, gana sunku išmatuoti. Dar svarbiau tai, kad jokie tyrimai negali pasakyti apie individualius žmogaus miego poreikius. Bendrų dėsningumų žinojimas mums gali padėti orientuotis realioje situacijoje, tačiau svarbu neperlenkti lazdos ir atsižvelgti į individualius skirtumus. Jie jūsų vaikas būdamas kūdikis miegodavo mažiau, natūralu, kad ir vyresniame amžiuje jam reikės mažesnio kiekio miego. Miego rekomendacijos pagal amžių:

Nuo gimimo iki 2 mėn. – 12 – 18 miego val.

Nuo 3 mėn. iki 11 mėn. – 14 – 15 miego val.

Nuo 1 m. iki 3 m. – 11 – 14 miego val.

Nuo 3 m. iki 5 m. – 11 – 13 miego val.

Nuo 5 m. iki 10 m. – 10 – 11 miego val.

Nuo 10 m. iki 17 m. – 8 – 9.5 miego val.

Suaugusiajam – 7 – 9 miego val.

Patarimai tėvams dėl miego rėžimo

Tam, kad išvengtumėte problemų susijusių su miegu labai svarbu mokyti vaikus tinkamų miego įpročių, bei kalbėti apie miego svarbą sveikatai ir raidai.

  • Skurkite miego ritualus, kurie nuramina ir paruošia vaiką ir visą šeimą miegui. Tai ir prausimas, dantų valymas, knygų skaitymas, apsikabinimas ir t.t. Venkite aktyvių veiklų, stimuliuojančių organizmą, prieš pat miegą.
  • Kasdien pradėkite ruoštis miegoti, ir miegoti eikite, tuo pačiu metu.
  • Likus valandai ar dviems iki miego pritemdykite šviesas namuose, kur nereikia visai išjunkite. Taip organizmas natūraliai pasiruoš miegojimui.
  • Išjunkite tokius įrenginius kaip televizorius, kompiuteris ir pan. likus nemažiau kaip valandai iki miego.
  • Prieš miegą išvėdinkite kambarį ir stenkitės, kad naktį kambarių temperatūra išliktų pastovi ir ne per šilta.
  • Skatinkite vaiką užmigti savarankiškai.

Kada sunerimti? 

Tėvai turėtų atkreipti dėmesį į požymius, rodančius apie galimus vaiko miego sutrikimus. Tarp dažniausiai pasitaikančių problemų yra sunkumai užmiegant, taip pat, dažni prabudimai. Kitas dažnas simptomas yra sunkumai atsikeliant bei mieguistumas dieną. Reikėtų atkreipti dėmesį į miego kiekybę ir kokybę ir tais atvejais, kai vaikui sunku susikaupti dieną, jis yra irzlus ir impulsyvus.  Jei pastebite, jog šios  problemos tęsiasi ilgesnį laiką (2-3 savaites) reikėtų kreiptis pagalbos į šeimos gydytoją, miego specialistą ar psichologą.

Miegas yra svarbi vaiko vystymosi sudedamoji dalis, susijusi su kasdieniu vaiko funkcionavimu. Pakankamai pailsėjus gyvenimas nušvinta šviesesnėmis spalvomis ne tik saugusiajam, bet ir vaikui, pasirūpinkime savo bei savo vaikų sveikata, skirkime deramą dėmesį miegui.