Naujienos


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/ertolt/domains/erudito.lt/public_html/modules/News/lib/class.news_ops.php on line 335

Fizinio aktyvumo svarba vaiko biopsichosocialinei raidai. Kodėl svarbu?

2018-03-06 16:25:53

Nėra blogo oro, tik bloga apranga? Fizinio aktyvumo svarba vaiko biopsichosocialinei raidai. Kodėl svarbu?
Fizinis aktyvumas – tai veiksnys, kuris formuoja žmogaus organizmą ir jo funkcijas. Jis ugdo ir stiprina visas organizmo sistemas, veikia jų gyvybingumą. Žmogui fizinis aktyvumas reikalingas lygiai tiek pat, kiek maistas ir oras. Fizinis aktyvumas ypač naudingas vaikų ir paauglių sveikatai. Mokslininkai, apibendrinę daugelio tyrimų duomenis, teigia, kad bendrai fizinis aktyvumas gali daryti pozityvią įtaką ne tik fizinei, bet ir psichinei sveikatai bei įvairiems psichinę sveikatą teigiamai veikiantiems veiksniams. Yra pakankamai mokslinių įrodymų, kad fizinis aktyvumas vaikystėje ir paauglystėje:

  • Teigiamai veikia vaikų bei paauglių savivartę ir savigarbą;
  • teigiamai veikia pažintines funkcijas ir mokymosi rezultatus;
  • teigiamai veikia vaiko socialinę-emocinę raidą, psichinę sveikatą (mažina depresiją, nerimą ir nervinę įtampą);
  • teigiamai veikia socialinę adaptaciją, t.y. didina vaiko socialinių kontaktų galimybę,
  • mažina rizikingos elgsenos pavojų;
  • stabdo žalingų įpročių plitimą tarp vaikų ir jaunimo (tabako, alkoholio ir kitų toksinių medžiagų vartojimo profilaktika);
  • mažina viršsvorio ir nutikimo tikimybę, bei su tuo susijusių ligų pasireiškimą.

Koks fizinis krūvis reikalingas?

Pasaulinė sveikatos organizacija (PSO) pateikia sveikatą stiprinančio fizinio aktyvumo rekomendacijas vaikams ir paaugliams. Kad pagerėtų širdies ir kvėpavimo sistemų būklė, raumenų pajėgumas, kaulų tvirtumas, širdies ir kraujagyslių sistemos bei medžiagų apykaitos fiziologiniai rodikliai, sumažėtų streso, nerimo bei depresijos simptomai, yra rekomenduojama:

  • 5–17 metų vaikai ir paaugliai turi kasdien sukaupti mažiausiai 60 minučių vidutinio ar didelio intensyvumo fizinės veiklos.
  • kad gautų papildomos naudos sveikatai, fizinės veiklos laikas turi būti ilgesnis nei 60 minučių kasdien.
  • didžioji dalis kasdienės fizinės veiklos turi būti aerobinė. Kad padidėtų raumenų jėga ir kaulų tvirtumas, didelio intensyvumo veikla turi vykti ne mažiau kaip 3 kartus per savaitę.

Šios amžiaus grupės fizinė veikla apima įvairius žaidimus, visą sportą, laisvalaikio fizinį aktyvumą, kūno kultūrą mokykloje, fizinį aktyvumą su šeima, mokykloje pamokų  ir pertraukų metu ir vietos bendruomenėje. Vaikai gali pasiekti rekomenduotą 60 minučių laiką sukaupdami įvairios trukmės skirtingo fizinio aktyvumo veiklą. Tai gali būti

  • trumpos (pvz., 5–10 min.) veiklos: lipimas laiptais, gaudynės mokykloje ar lauke pertraukų metu, karstymasis medžiais, bėgimas iki visuomeninio transporto stotelės, čiuožinėjimas nuo kalniuko, šuns vedžiojimas, kamuolio mėtymas ar spardymas ir pan.;
  • ir ilgesnės: užsiėmimai sporto būrelyje, sporto mokykloje, per kūno kultūros pamoką ar sporto žaidimai su draugais.

Kad vaikai būtų sudominti ir įtraukti į ilgalaikį fizinį aktyvumą, ypač svarbi yra veiklos įvairovė, spalvingumas, aktualumas. Svarbiausia yra visais įmanomais būdais skatinti, palaikyti, stimuliuoti natūralų vaiko poreikį judėti. O tam kam, kad fizinis aktyvumas taptų visą gyvenimą trunkančia sąmoninga veikla, būtina suformuoti tinkamus įgūdžius bei įpročius. Tai ir yra svarbiausia tėvų, pedagogų ir visuomenės sveikatos specialistų užduotis ir tuo pačiu didžiaužias iššūkis. Juk nėra lengva vaiką atitraukti nuo telefono, kompiuterio ar planšetės.

Erudito licėjaus psichologė Aušra Norė