Viena geriausių šių metų IB moksleivių Marusya Havryliuk: „Negalvokite apie įvertinimus, tiesiog mokykitės“
Šiemet tarptautinio bakalaureato diplomo studijų programą (IBDP) „Erudito“ licėjuje labai sėkmingai baigusi Marusya Havryliuk drąsina: nėra problemų, kurių negalėtumėte įveikti, svarbu įstrigus ieškoti pagalbos. Kai jautėsi perdegusi ir net norėjo mesti IB, jai labai padėjo mokytojai ir jos pačios valia bei užsispyrimas. Asmeninė patirtis ir vertingi absolventės patarimai, ką daryti ir ko nedaryti mokantis IB programoje, – šiame interviu.
Kokios mokymosi ir laiko valdymo strategijos padėjo puikiai pabaigti IB diplomo programą?
Galbūt mano atsakymas nuvils, tačiau neturiu stebuklingo recepto. Tiesą sakant, ypač antraisiais IBDP metais, aš buvau atsilikusi beveik visur ir neatlikusi daugelio dalykų namų darbų (galite paklausti mano mokytojų – jie patvirtins). Manau, svarbiausia yra pasirinkti prioritetus. IB programoje yra privalomų komponentų: IAs (vidiniai vertinimai) ir EE (išplėstinis esė); ir neprivalomi komponentai, pavyzdžiui, namų darbai. Neskatinu nedaryti namų darbų – būtinai juos atlikite, ir, jei tik įmanoma, raskite laiko nagrinėjamų skyrių užrašams. Kartais tiesiog tenka aukotis.
Patarimas. Pasigilinkite į programos struktūrą. Daugumos dalykų (jei ne visų) didžiąją dalį naujos medžiagos mokysitės pirmais (DP1) metais. Paprastai visos naujos temos užbaigiamos prieš Kalėdas ar pavasarį antraisiais (DP2) metais. Mokytojai skatins pradėti savo IAs ir EE pirmaisiais metais – jie teisūs, taip ir padarykite, bet taip pat sutelkite dėmesį į naujos medžiagos mokymąsi, nes vėliau gali nebūti laiko. Aš siūlyčiau DP1 metais pagrindinį dėmesį skirti užrašų rengimui ir didžiajai daliai EE. Pirmoje DP2 metų pusėje užbaikite IAs ir EE; antroje pusėje įsitikinkite, kad žinote viską, ko reikia egzaminams.
Įspėjimas. Tai bendro pobūdžio patarimai, kurie veikė man, bet gali neveikti kitam. Kreipkitės į savo mokytojus, ypač jei jūsų dalykų paketas kitoks nei mano, – jie geriau žino.
Kokie buvo didžiausi iššūkiai IB programoje ir kaip juos įveikėte?
Psichinė sveikata. Pirmaisiais metais buvau labiausiai „gyva“. Po to perdegiau. Vasaros metu savijauta per daug nepasikeitė, nes turėjau asmeninių iššūkių. Dėl to didžiąją dalį DP2 metų jaučiausi kaip nuvytusi gėlė: neturėjau pakankamai energijos darbui, mano kūnas buvo išsekęs, o smegenys, atrodė, dar labiau. Tik valios pastangomis ir dėl degančių terminų galėjau užbaigti ir pateikti privalomus komponentus bei pasiruošti egzaminams (man padėjo tai, kad turėjau stiprų pagrindą DP1 metais). Tiesiog dirbau. Taip, mano pajėgumai buvo daug mažesni nei norėjau, ir retai galėjau mokytis tiek valandų, kiek mano klasės draugai, bet tai mane išmokė, kaip pasiekti didžiausią pažangą trumpuose laiko tarpsniuose, kai galėjau įtikinti savo smegenis mokytis.
Nepakankamas pasiruošimas tam tikriems dalykams. Aš pasirinkau vokiečių kalbos B HL, nors prieš pradedant mokytis IB turėjau tik A2 lygio kompetenciją (manau, kad baigus Language B HL kursą, pasieksite B2 ar net C1 lygį). Kaip tai įveikiau? Krauju, prakaitu ir ašaromis. Turėjau labai palaikančią mokytoją ir daug namų darbų (mano galutinis įvertinimas buvo 6).
Ką patartumėte būsimiems IB moksleiviams, siekiantiems aukštų įvertinimų?
Prašykite pagalbos. Kartais IB gali būti nepakeliamas, ir sunku susitvarkyti su viskuo savarankiškai. Pasakykite savo mokytojams, kad jums sunku, pasitarkite su mokyklos psichologu, kreipkitės į administraciją arba tiesiog paprašykite pagalbos tų, kurie yra ar buvo toje pačioje kelionėje kaip ir jūs – MES jums padėsime.
Patarimas. Draugaukite su DP2 mokiniu ar absolventu (pageidautina – su panašiu dalykų paketu). Mes daug žinome ir nesikandžiojame :).
Pamirškite tobulumą. Dalykai ne visada vyksta pagal planą. Kartais įstringate „TikTok“ ir „YouTube Shorts“ triušio oloje (mes visi ten buvome) ir staiga turite tik pusvalandį darbui atlikti. PASINAUDOKITE JUO! Jei tik turite galimybę mokytis, nesvarbu, kad ir kiek nedaug laiko, išnaudokite jį mokymuisi. Greičiausiai per tuos trumpus laiko tarpsnius pasieksite geriausių rezultatų (80/20 principas). Taip, jūsų pažanga gali būti lėtesnė nei tikitės, bet tai vis tiek pažanga.
Niekada neaukokite savo fizinės ir psichinės sveikatos, kad perdegtumėte. Aš ten buvau ir buvo sunku iš to išbristi. Nedarykite to. Valgykite pakankamai. Miegokite pakankamai. Gerkite vandens. Gaukite pakankamai saulės šviesos ir nors truputį pajudėkite. Stenkitės vengti blogų įpročių (pažįstu žmonių, kurie pradėjo rūkyti mokydamiesi IB ir norėdami sumažinti stresą – prašome to nedaryti, taupykite pinigus ir sveikatą!). Darykite tai, ką mėgstate, pakankamai ilsėkitės. Galbūt mažiau galėsite skirti laiko savo pomėgiams, bet visiškai jų neatsisakykite. Panaudokite juos savo CAS veiklai. Jei nežinote, kas jums patinka, bandykite naujus dalykus. Darykite tai mėnesį, rašykite apie tai savo CAS portfelyje, o jei nepatinka, bandykite kažką kitą. Naudokite bent dalį savo savaitgalių ir atostogų poilsiui ir mėgaukitės gyvenimu.
Nelyginkite savo pažangos su kitais. Mes visi esame skirtingi. Vieni gali mokytis tris valandas iš eilės, o kiti – negali. Tik todėl, kad kažkas mokosi daugiau nei jūs, nereiškia, kad turėtumėte jausti kaltę. Sekite savo pažangą ir žiūrėkite, ką būtent jums reikia pagerinti.
Negalvokite apie IB įvertinimus. Tačiau sekite, kiek laiko norite mokytis ir kaip būtent norite mokytis. Jūs negalite žinoti, ką IB egzaminuotojai jums parengs egzaminui. Kaip sako mano klasės vadovas Donatas, IB egzaminai yra skirti nustebinti, ir jis teisus. Istorijos P1 egzamine gavome temą, kurios net nebuvo mūsų mokymo programoje (laimė, tas egzaminas daugiausia yra šaltinių analizė). Taigi įsitikinkite, kad darote viską, ką galite, ir nesvarbu, kokie bus rezultatai, galėsite didžiuotis savimi, nes žinote, kad padarėte viską, ką galėjote.
Sužinokite, ko IB nori iš jūsų, ir darykite tai, o ne kažką kito. Susipažinkite su temomis, kurias turite išmokti, su kiekvieno egzamino komponentu, kiek laiko tai užtruks, ir kokią vertinimo schemą jis turi. Praktikuokitės naudodami ankstesnius egzaminus. Patikrinkite savo darbus su vertinimo schemomis ir pasidomėkite, kokie taškai skiriami už kokius atsakymus.
Patarimas. Įsitikinkite, kad jūsų praktikos egzaminai yra tokio pat lygio (SL arba HL), kokį jūs mokotės. Stenkitės vengti praktikuotis HL dalyku naudojant SL ankstesnį egzaminą (nebent jie yra identiški abiem lygiams). Taip nutiko man su vokiečių kalba B. Nors suprantu, kodėl mokytojas tai darė, patarčiau kuo anksčiau pereiti prie HL egzamino, jei mokotės šio dalyko HL lygiu.
Turėkite santraukas. Kiekvienam egzaminui pasiimkite A3 arba A2 formato lapą ir ant jo užrašykite viską, ką reikia žinoti. Net jei egzaminas yra nematytos šaltinio/teksto analizė, galite nurodyti, į ką tiksliai turėtumėte atkreipti dėmesį ir kaip tai analizuoti.
Patarimas. Duokite šias santraukas savo klasiokui, draugui ar šeimos nariui ir paprašykite jų, kad jus paklausinėtų. Taip praktikuositės aktyvų atsiminimą ir mokysite kitus, o tai irgi padeda geriau įsiminti informaciją. Kai sėkmingai paaiškinsite savo močiutei, kas buvo Mandžiūrijos krizė ir kaip veikia VPN, žinosite, kad galite susitvarkyti su šiomis temomis ir egzamine.
Stenkitės vengti AI naudojimo. Galite potencialiai naudoti jį generuodami savo praktikos klausimus ar testus, jei manote, kad tai naudinga, bet verčiau siūlau naudoti ankstesnius egzaminus (paprašykite savo mokytojų, jie tikrai juos turi). NENAUDOKITE AI IAs, EE ir bet kokiam kitam darbui, kurį tikrins mokytojas. Išvenkite problemų („linksmas“ faktas: jei jums daugiau nei 18 metų, gyvenate ES, naudojate AI ir necituojate jo, galite būti teisiškai nubausti už plagiatą). Jei mokytojas jums duoda namų darbų, jie paprastai yra egzaminų stiliaus. Atlikite juos patys. ChatGPT nerašys jūsų egzaminų – jūs tai darysite. Jūsų esė gali būti prasta iš pradžių, bet jūs patobulėsite. Treniruokite savo smegenis, o ne robotą.
Niekada nevėlu. Kaip minėjau anksčiau, DP2 metais atsidūriau labai sunkioje situacijoje ir net turėjau minčių mesti IB. Bet, ei, aš baigiau su 38 taškais (iš 45), taigi… Moralas yra tas, kad visada galite ištaisyti situaciją. Jei atsidūrėte bėdoje, nepasiduokite. Prašykite pagalbos ir darykite viską, ką galite. Net jei tai paskutinė minutė ir 2 elgesio pastabos, vis tiek galite pateikti savo darbus ir gauti gerus pažymius.
Paliksiu savo kontaktus, jei kam nors jų prireiktų. Buvau žiauriai atvira ir dalinausi tiek gerais, tiek blogais, tiek negražiais dalykais apie savo IB patirtį. Taigi raginu nebijoti prašyti pagalbos, mielai padėsiu jums išvengti likimo, kurį patyriau. Taip pat noriu pasinaudoti šia proga ir padėkoti visiems mokytojams, kurie mokė arba padėjo man IB kelionės metu. Be jūsų ir jūsų atjautos, supratimo bei palaikymo tai būtų daug sunkiau pavykę. Esu dėkinga ir savo klasės draugams (tiek Kaune, tiek keletui žmonių, kuriuos pažinojau Vilniuje). Esu labai laiminga, kad turėjau tokius nuostabius kolegas aplinkui ir kad vieni kitiems daug padėjome.
Galiu atsakyti į konkretesnius klausimus apie dalykus, kuriuos mokiausi: ukrainiečių literatūrą SL (toks pats egzaminų stilius, kaip ir lietuvių kalbos, ir aš laisvai ja kalbu), matematika AI SL, kompiuterių mokslai SL, istorija HL, anglų kalba ir literatūra HL, vokiečių kalba B (toks pats egzaminų stilius, kaip ir anglų kalbos B) HL. Esu daugiau humanitarinių mokslų mėgėja, bet pažįstu absolventų, kurie mokėsi tiksliuosius mokslus, taigi galiu pabandyti su jais suvesti.
Mano el. paštas: marusya.havryliuk@gmail.com
Mano „Messenger“ vartotojo vardas: Marusya Havryliuk.
P.S. Tiems, kurie perskaitė iki galo – jūs turite pakankamai laiko ir dėmesio, kad įveiktumėte IB, tad nesijaudinkite ir mėgaukitės vasara!
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
IB absolventė Martyna Koržovaitė: „Mokslas nėra sunkus, jei supranti, kaip jis veikia“
Tarptautinio bakalaureato (IB) vienuoliktokės Saulės patirtis: Išmokau mėgautis mokymusi
Aktualu moksleiviams: atsakymai į 5 svarbiausius klausimus apie tarptautinį bakalaureatą