IB PYP projektų mugė tapo didžiule gražia bendruomenės švente
Penktadienį, spalio 13 dieną, Kaune ir Vilniuje vykęs „Erudito“ licėjaus pradinių klasių moksleivių IB PYP projektų viešas pristatymas mokyklos bendruomenei ir tėvams pranoko visų lūkesčius. Pirmą kartą rengiama pradinių klasių moksleivių projektų mugė tema „Kas mes esame“ maloniai nustebino ir didžiuliu tėvų susidomėjimu – jų susirinko pilnos klasės.
Mokytojai žavėjosi savo auklėtinių išradingumu, kūrybiškumu ir gebėjimu dirbti komandose, tėvai stebėjosi savo vaikų savarankiškumu, atsakingumu ir turėjo progos įsitikinti IB PYP (tarptautinio bakalaureato pradinio ugdymo programa) nauda bei praktinėmis panaudojimo galimybėmis. Pasak mokytojų, kai kurie tėvai, gavę kvietimus (kai kurie iš jų priminė, tarkime, traukinio bilietą, o nuskaičius QR kodą, galima pasiskaityti apie IB PYP programą) į projektų pristatymą, net sutriko – namie jie nedirbo prie jokio projekto. Visas šešias savaites, pasiskirstę komandomis, moksleiviai projektus kūrė patys, mokykloje.
IB PYP temą „Kas mes esame“ pradinių klasių moksleiviai gvildeno įvairiais lygiais ir aspektais: pirmokai – per juos supančią aplinką, emocijas, keliones, pomėgius, antros ir trečios klasės moksleiviai save identifikavo kaip mokyklos bendruomenės dalį ir ieškojo atsakymų į klausimus, ką gali gero padaryti mokyklai, ketvirtokai į save žvelgė kaip į organizacijų dalį, parengė dvikalbius lankstinukus apie įvairias valstybines institucijas, tautines mažumas ir pan.
Stebino originaliomis idėjomis: nuo žaislų mainų iki anatomijos žaidimų
„Pirmas blynas neprisvilo“, – taip renginį Vilniuje apibendrino „Erudito“ licėjaus direktoriaus pavaduotoja priešmokykliniam ir pradiniam ugdymui Greta Lukošiūtė. Ji žavėjosi pradinių klasių moksleivių išradingumu, komunikavimo sugebėjimais ir originaliomis projektų idėjomis: antrokai siūlo nusibodusius žaislus palikti tam skirtose dėžėse koridoriuose, kad kiti galėtų per pertraukas jais žaisti. Motyvacijos skatinimui pradinių klasių moksleiviai siūlo įrengti jaukų poilsio kampelį mokykloje – su pliušiniais meškinais, stalo žaidimais, sėdmaišiais ir kt. pailsėti ir atsipalaiduoti leisiančiomis priemonėmis. Futbolo aistruolis Dominykas siūlo surengti „Erudito“ licėjaus 1–4 klasių moksleivių futbolo varžybas ir iš plastilino net nulipdė futbolo aikštės maketą.
Vaikams rūpi mokyklos mikroklimato gerinimas ir tvarkos palaikymas. Pavyzdžiui, antrokai Lukas ir Nojus visose klasėse ir koridoriuose siūlo įrengti šiukšlių rūšiavimo dėžes, pradinukai mokykloje iškabinėjo plakatus, skatinančius popieriaus taupymą („Taupyti popierių linksma“), Gritė ir Saulė rūpinosi maisto švaistymo ir elgesio valgykloje tema, kitų klasių moksleiviai ant sienų iškabino elgesio mokyklos rūbinėje, valgykloje, kieme, koridoriuose taisykles.
Buvo pasiūlymų surengti mokyklos gerinimo būrelį („Kaip mes gerinsime mokyklą? Ogi paprastai, duosime vaikams darbus ir viskas baigta“), kur už pastangas būtų atsidėkojama diplomu ir saldainiais. Moliūgą, pilną saldainių, siūlo ketvirtokai jų rengiamo gražiausio moliūgo konkurso laimėtojui. Kauno „Erudito“ moksleiviai saldainių vėrinius dovanojo mokytojams jų profesinės dienos proga. Tačiau vaikai žino: per daug prisivalgyti saldainių – nesveika.
Kaip veikia virškinimo sistema, o kaip – plaučiai, vaizdžiai pademonstravo Vilniaus 3A klasės moksleiviai. Kad mes esame ne tik kūnas, įrodo kiti trečiokų projektai, kad ir mitybos piramidės: moksleiviai pataria, kokius maisto produktus vartoti ir ką valgyti, kad nesusirgtume depresija. Ir neužmiršta priminti valgymo kultūros.
Daug dėmesio pradinukai skyrė ir emocijoms: koridoriuose įrengtos emocijų sienos, piešinių ir įkvepiančių žmonių galerijos ir pan., Kaune moksleiviai šešiasdešimčia emocijų išpuošė mokyklos kiemą – „kad būtų linksmiau“.
Dėmesys knygoms ir skaitymui
Nors „Erudito“ licėjuje didelis dėmesys skiriamas technologiniam ir skaitmeniniam raštingumui, vaikai nepamiršta ir knygų. 2C klasės moksleiviai už perskaitytą knygą siūlo sodinti „Erudito“ sodą arba patikusiomis knygomis keistis jaukiame skaitymo kampelyje, kad gerų knygų galėtum rasti kiekvienoje klasėje ir nereikėtų eiti į biblioteką. 3B klasės mokiniai sukūrė projektą „Mano mamos vaikystės knyga“: mamos dukroms ar sūnums parašė laiškus apie jų mėgstamiausias vaikystės knygas. Klasės duris puošia pačių mokinių nupieštos mėgstamiausių knygų nugarėlės („lentynoje“ galima rasti ir „Harį Poterį“, ir Janinos Degutytės eilėraščius).
Kitos klasės rašė laiškus draugams, iliustruotus eilėraščius, kūrė savo svajonių knygas, koliažus kartu su rašytoja Evelina Daciūte, ėmė interviu iš mokytojų ir juos fotografavo ir t. t. Kaune pradinukai siūlė įrengti kavinę mokytojams, kad jie galėtų ramiai pailsėti, o kol jų idėja laukia praktinio įgyvendinimo, kavinės maketą sukūrė iš „Lego“ kaladėlių.
„Masažavom smegenis“
Projektinių veiklų naudas įsivertino ir patys mokiniai. „Daugiau sužinojome“, „išmokome valdyti laiką“, „lavinom kūrybiškumą, rašybą“, „išmokome pasidalyti atsakomybėmis ir idėjomis“, „lavinom IT žinias“, „išmokome dar geriau būti komandoje“, „masažavom savo smegenis“, – tai keli pačių moksleivių įsivardyti IB PYP projektinių veiklų privalumai.
Pradinio ugdymo programos koordinatorė, klasių mokytoja Jurgita Steponaitienė džiaugėsi, kad, dalydamiesi atsakomybėmis, vaikai mokėsi darniai dirbti komandoje ir siekti bendro rezultato. Ją labai pradžiugino, kad projektams įgyvendinti jos ugdytiniai rinkosi pakartotinai panaudoti kartoną, pakuočių dėžes. Pavyzdžiui, kurdami picas ir surašydami kiekvieno ingrediento naudingąsias sąvybes, jie panaudojo tikrų picų dėžes ir pan.
Kurdami projektus, trečiokai mokėsi ir finansinio raštingumo (mokėsi apskaičiuoti kainą, kaštus), matematikos (kurdami mitybos piramidės projektą, mokėsi trupmenų ir pan.), pasinaudoti įvairiais informacijos šaltiniais ir kt.
Stiprina bendruomenę
Pradinių klasių moksleivių IB PYP projektų pristatymo renginys tapo unikalia galimybe sustiprinti ir suburti bendruomenę. Ypač aktyvūs buvo tėvai – į klases jie rinkosi šeimomis, su broliais ir seserimis, vieni kitus palaikė, uždavinėjo klausimus, klausėsi kitų klasių moksleivių pristatymų, jų taiklūs klausimai pagyvindavo pristatymą ir skatino moksleivių mąstymą. Tėvai buvo labai patenkinti pristatymais, stebėjosi, kokius projektus jie įgyvendino patys mokykloje, be tėvų pagalbos. Toks modelis, anot mokytojų, labai pasiteisino ir tapo tėveliams netikėta, bet labai malonia staigmena. Kai kurie tėvai džiaugėsi, kad projektų pristatymas tapo proga geriau pažinti savo vaiką – tarkime, sužinoti, kad jis labai nori auginti žuvytes. Kartu tai proga tėvams labiau atsipalaiduoti, daugiau sužinoti apie IB PYP programą ir šio profilio savybes.
„Vyko tikrai graži projektų mugė, kurioje beveik šimtu procentų dalyvavo visų klasių moksleivių tėvai“, – didžiule projekto sėkme džiaugėsi Kauno pradinių klasių programų vadovė mokytoja metodininkė Daiva Jankauskienė ir IB PYP koordinatorė, pradinių klasių mokytoja metodininkė Rūta Gudynienė. Jos pasakojo, kad pasibaigus projektų pristatymams, šeimos neskubėjo skirstytis: bendravo klasėse, lauke, kai kurie po pamokų persikėlė į kavines. „Buvo justi šventiška nuotaika, ši mugė tapo gražia bendruomenės švente“, – džiaugėsi mokytojos.
Akimirkos iš šios gražios pradinių klasių IB PYP projektų pristatymo šventės Kauno ir Vilniaus „Erudito“ licėjuje – nuotraukų albume.