Paskelbtas: Erudito Kategorija: Naujienos Žymos: , , Komentarai: Vienas komentaras

Karjeros ugdymas „Erudito“ licėjuje: kompetencijų, savęs pažinimo ir tyrinėjimo kelionė nuo pat pirmųjų klasių

Net 70 proc. žmonių Lietuvoje nemėgsta savo darbo, kurį dirba. Tokią statistiką lapkritį vykusioje konferencijoje „Ateitis – ryšys su su vaikais“ pateikė karjeros konsultantas Rytis Jurkėnas. Kad karjeros scenarijai ateityje pasikeistų, „Erudito“ licėjuje nuo ankstyviausių klasių pradedamos ugdyti kompetencijos, padėsiančios pažinti save ir atrasti savo karjeros kelią.

Karjera yra kelionė, o ne galutinė stotelė

„Profesija ir karjera yra du skirtingi dalykai, – teigia Vilniaus „Erudito“ licėjaus karjeros specialistė, geografijos mokytoja Gintarė Klimienė. – Profesiją mes įgauname per studijas ar kvalifikacinius mokymus, o karjera yra kelias, kurį mes nueiname su vienokia ar kitokia profesija. Tad per karjeros ugdymą bandome akcentuoti kompetencijų, savęs pažinimo ir tyrinėjimo svarbą karjeros kelyje. Tokiu būdu tikimės, kad mokiniai supras, jog karjera yra kelionė, o ne galutinė stotelė.“

Karjeros kompetencijų trikampis „Erudito“ licėjuje atrodo taip: jau priešmokyklinių ir pradinių klasių moksleiviai mokomi savęs pažinimo, kuris vėliau labai pasitarnauja gilinantis į būsimos karjeros galimybes 5–8 klasėse. 9–12 klasėse pereinama į karjeros planavimo ir įgyvendinimo etapus. Mažiausieji pradeda nuo pažinties su savimi ir mokinių ugdymo karjerai informacinėmis sistemomis (pvz., „Mukis“, vyresni – profesinio informavimo ir konsultavimo plėtros Lietuvojs ir Europoje projektas „Euroguidance“, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos inicijuojamas „YouTube“ serialas „Kodėl gi ne?!“ ir pan.) bei kitais virtualiais įrankiais. Jie mokosi suprasti save, pažinti savo stipriąsias ir silpnąsias vietas bei poreikius. Karjeros orientavimas ugdo tokias mokinių kompetencijas, kaip pažinimas, kūrybiškumas, komunikavimas. Tikslas – ugdyti savarankišką, darbščią, draugišką ir pilietišką asmenybę.

„Karjeros ugdymas mokykloje, manau, svarbus dar ir dėl to, kad karjeros ugdyme yra daug savęs pažinimo, kurio labai reikia augančiai asmenybei, tyrinėjant save ir savo aplinką“, – įsitikinusi G. Klimienė. Kokybiška karjeros specialistų pagalba mokiniams labai svarbi, nes padeda įsisavinti metodinį turinį ugdymosi procese, padeda kryptingai ugdyti mokinių karjeros kompetencijas, praplėsti supratimą apie įvairias profesijas, ugdyti nestereotipinį karjeros pasirinkimą, pagal poreikį teikia individualias karjeros ugdymo konsultacijas „Erudito“ licėjuje. Be to, tai nauda ir pačiai valstybei, nes profesionalūs ir nuolat savo profesines kompetencijas tobulinantys ir profesinio orientavimo(si) programas kuriantys bei kuruojantys karjeros ugdymo specialistai padeda formuoti stiprią ir sėkmingą karjeros kultūrą Lietuvoje, skatina išlaikyti talentus, taikyti inovacijas ir augti.

„Erudito“ valanda – ir pokalbiams apie karjerą

„Darbas su 5–8 klasių moksleiviais kelia daugiausia iššūkių, nes dalis ugdymo karjerai turinio dar kiek per rimta, o kita jau per lengva, tad kiekvienas specialistas turi įdėti begalę pastangų, kad rastų tai, kas geriausiai tinka šiam amžiaus tarpsniui“, – teigia karjeros konsultantas, „Euroguidance“ ambasadorius Lietuvoje Laurynas Puidokas. Tad dažnai karjeros ugdymo turinys integruojamas į kitas pamokas ir veiklas. Pavyzdžiui, „Erudito“ licėjuje moksleivių interesų sritis stengiamasi sujungti su moksleivių visuomenei naudingo darbo (KPS, angl. CAS) projektais ir savanorystės veiklomis. „Erudito“ licėjus bendradarbiauja su Lietuvos universitetais (VU, VDU, ISM, KTU ir kt.), jų atstovai dalyvauja karjeros pokalbiuose bei verslumo projektų pristatymuose, licėjaus moksleiviai dalyvauja jų rengiamose edukacijose, demonstracinėse paskaitose. Moksleiviai gauna karjeros ugdymo naujienlaiškius apie savęs pažinimo praktikas, karjeros kelią ir pasirinkimus, reikiamų savybių ugdymą, tinkamų dalykų IB pasirinkimą, stengiamasi aptarti ir mokinius supažindinti su ATL (angl. Approaches to learning) įgūdžiais, kurie puoselėjami IB ir labai vertingi tolimesniame karjeros kelyje.

Visą lapkritį „Erudito“ licėjaus moksleiviams vyko paskaitos apie įvairias karjeros galimybes („Patirk VDU“ Kaune, ISM paskaitos tarptautinio bakalaureato (IB, 11–12 kl.) moksleiviams lietuvių ir anglų kalbomis), 4–7 klasių moksleivių apsilankymas LRT televizijos laidos „Čia Dabar?!“ filmavime.

Vienas iš „Erudito“ licėjaus išskirtinumų – „Erudito“ valanda. Ją moksleiviai su klasės vadovais praleidžia ypatingą laiką licėjaus ar miesto erdvėse. Licėjuje per „Erudito“ valandą nuolat lankosi kviestinių svečių – įvairių profesijų atstovai (rašytojai, komunikacijos vadovai, verslininkai, KTU Verslo fakulteto atstovai, diplomatai, Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataras Algirdas Kumža, politologai, žmonių teisių, nekilnojamojo turto investicijų, finansų specialistai, kariškiai, aktoriai ir kitų profesijų atstovai). Beveik visi jie akcentuoja, kaip svarbu pažinti save ir atsakingai rinktis profesiją.

Apie karjeros sampratą, karjeros galimybes, kokius dalykus reikia mokytis norint rinktis konkrečią profesiją, technologijų įtaką ateities profesijoms ir panašiomis temomis „Erudito“ licėjaus moksleiviai diskutuoja ir su klasės auklėtojais. Dešimtokų nuomone, karjera ir karjeros kelias yra tai, ką mėgsti daryti, ką darai gerai ir ką nuolat tobulini. Pasak jau minėto karjeros konsultanto R. Jurkėno, laimingiausias žmogus iš tiesų jaučiasi tada, kai dirba tai, ką nori ir kas jam geriausiai sekasi.

Mokytojai dirbo ir padavėjais, ir kepėjais

Kurti ir puoselėti licėjaus tradicijas padeda karjeros pokalbiai – mokyklos mokytojai dalijasi pasakojimais apie savo karjeros kelią. Lapkričio mėnesį pagrindinių klasių moksleiviai licėjuje per „Erudito“ valandą buvo kviečiami į karjeros pokalbius. Pirmasis Vilniuje įvyko lapkričio 17 d. ir buvo skirtas 5–7 klasių moksleiviams. Moksleiviai diskutavo apie ateities profesijas (kurios išnyks, o kurios bus aktualios ir paklausiausios) su „Erudito“ licėjaus Vilniaus padalinio direktore Gintare Aldonyte, psichologe Virginija Rekiene ir muzikos mokytoja Dovalde Ulčinaite. Praėjusį penktadienį, lapkričio 24 dieną, vykusiame antrajame karjeros renginyje „Erudito“ valandoje 8–10 klasių moksleiviams anglų kalba bendravo ir į jų klausimus atsakinėjo mūsų Kembridžo ir tarptautinio bakalaureato (IB) programų mokytojai: Kevinas Moriceʼas (matematika ir pažinimo teorija), Jensas Vandevyvere (anglų kalba), Chloé Boyaval (prancūzų kalba). 7–8 klasių moksleiviams buvo įdomiausia, kokius darbus iki tapdami mokytojais, dirbo iš įvairių pasaulio šalių į Lietuvą atvykę dirbti mokytojai, kelerių metų pradėjo dirbti, kodėl jiems patinka „Erudito“ licėjus ir kodėl pasirinko šią mokyklą, ir panašiai. Daugelis nustebo sužinoję, kad anglų kalbos mokytojas Jensas Vandevyvere yra dirbęs kapyklėlėje ir daugybėje kitų darbų, o prancūzų kalbos mokytoja Chloé studijuodama dirbo padavėja. Ji apsisprendė tapti mokytoja keliaudama po Australiją. „Nežinodama, ką toliau veikti gyvenime, pasiėmiau metus laiko apmąstymams ir išvykau į Australiją. Ir jau kitą dieną jau žinojau atsakymą, kad noriu būti mokytoja“, – pasakoja iššūkius mėgstanti prancūzų kalbos mokytoja. Ch. Boyaval teigimu, kelionėse labai daug sužinome apie save.

„Stenkitės būti geriausi, kokie tik galite būti, – pataria anglų kalbos mokytojas Jensas Vandevyvere ir priduria, kad tai padaryti daug sunkiau, nei atrodo. Kas padeda? Nuoseklus kasdienis darbas ir nenuleisti rankų – stengtis, kad šiandien ką nors atliktume geriau nei vakar, nesigraužti dėl nesėkmių ir eiti tik pirmyn. „Noras stengtis, augti, tobulėti gali nuversti kalnus“, – įsitikinęs Jensas. Jis pats jaučia aistrą mokytis ir mokyti, tobulėti ir padėti tobulėti jauniems žmonėms.

Lapkričio 24 d. Kauno „Erudito“ licėjaus 9–10 klasių moksleiviai lankėsi VDU ir turėjo praktinį karjeros ugdymo užsiėmimą su dėstytoja bei karjeros konsultante Daiva Pugavičiene „Bendrauju, vadinasi, ne tik duodu, bet ir gaunu“. Šio užsiėmimo metu moksleiviai tobulino gebėjimus, reikalingus karjeros kelyje. Visas lapkritis buvo skirtas pokalbiams apie savanorystę, KPS projektų tarpinis atsiskaitymas, kur klasės vadovai daug dėmesio skyrė būtent savanorystės galimybėms apžvelgti.

Moksleiviai atlieka ir savęs pažinimo užduotis bei dalyvauja savęs pažinimo užsiėmimuose. „Save pažinti, atrasti, kas patinka ir kas visai nepatinka, yra labai svarbi užduotis, todėl naudodami įvairius metodus stengiamės padėti jaunam žmogui sėkmingi planuotis savo asmeninę karjerą, taigi kryptingai ugdome karjerai reikalingas kompetencijas“, – teigia Kauno „Erudito“ licėjaus karjeros specialistė Goda Stelnionienė.