Moksleivių IT konferencijoje „Informiko žinių forumas 2024“ – dėmesys lietuvių kalbai
Vasario 27 d. KTU „Santakos“ slėnyje įvyko antrasis konferencijos pobūdžio renginys Lietuvos moksleiviams „Informiko žinių forumas 2024“. Informacinių technologijų renginį 1–8 kl. moksleiviams antrą kartą organizuoja KTU Informatikos fakultetas (KTU IF), pirmąkart bendradarbiaujant su „Erudito“ licėjumi. Šių metų moksleivių projektų dėmesio centre – lietuvių kalba šiuolaikinių technologijų amžiuje.
Forume, kurio tikslas – pasidalyti moksleivių sukurtais ir informacinėmis technologijomis paremtais projektais, pasisemti naujų idėjų bei gerosios patirties, dalyvavo beveik 100 mokinių ir daugiau nei 30 mokytojų iš visos Lietuvos. Renginio metu septyniose atskirose erdvėse moksleiviai skaitė pranešimus, stenduose pristatinėjo savo projektus ir programų prototipus, o mokytojai klausė KTU IF dėstytojų ir kviestinių svečių parengtų pranešimų IT ir edukacijos temomis.
Mokinių komandos pristatė 27 IT projektus, sukurtus su „Scratch“, „AppLab“, „CoSpaces“, „MarvelApp“ ir kitomis programomis, tačiau buvo ir tokių, kurie sukūrė projektą ir su profesionaliu žaidimų varikliu „Unity“, o šeštokai lietuviškas mįsles minė pasitelkę Pitono programavimo kalbą.
Šių metų pagrindinė konferencijos tema – informacinės technologijos ir lietuvių kalba. Buvo keliamas lietuvių kalbos ir Lietuvos tautiškumo aktualumas skaitmenizacijos ir globalizacijos kontekste, todėl visus projektus vienijo informacinių technologijų pritaikymas bei lietuvių kalba, istorija, mitologija ar kitaip su Lietuva siejanti sritis. Moksleiviai kūrė programas ir žaidimus, remdamiesi ne tik lietuvių kalbos gramatikos žiniomis, bet ir lietuvių tautosaka, baltų mitologija, legendomis ir mitais, knygnešių fenomenu ir pan.
Forumą atidarė KTU IF dekanė prof. dr. Rita Butkienė, „Erudito“ licėjaus įkūrėjas ir direktorius doc. dr. Nerijus Pačėsa bei pagrindinis renginio rėmėjas „Indeform“ vadovas dr. Algirdas Noreika, trumpai papasakojęs, kaip atsirado Informiko personažas ir kad jį nupiešė patys vaikai, kurie dalyvavo KTU IF organizuotame Informiko piešinių konkurse.
„Lietuvių kalba yra mūsų tautos pagrindas, svarbi mūsų identiteto dalis, per kalbą save tapatiname su Lietuva, todėl turėtume jai rodyti pagarbą“, – tardamas sveikinimo žodį dalyviams, sakė „Erudito“ licėjaus įkūrėjas ir direktorius doc. dr. Nerijus Pačėsa. Mokyklos vadovui pritaria lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Jurgita Maironienė, paskaitoje ir diskusijoje kėlusi klausimą, kaip išsaugoti lietuvių kalbos unikalumą skaitmeninėje erdvėje.
Pasak J. Maironienės, gimtosios kalbos pedagogai kelia klausimą apie skaitmeninių išteklių lietuvių kalba poreikį, nes turinio anglų kalba – daug, mokytojai dažnai jį verčia patys. Anot mokytojos, lietuvių kalbos prestižą lemia užsienio kalbos – daugiausia angliškas – turinys.
„Angliško turinio šiuolaikiniai moksleiviai vartoja tikrai daug, jie laisvai jaučiasi internete, neretai tarpusavyje bendrauja būtent šia kalba, – pastebi J. Maironienė. – Susiduriame ir su kai kurių angliškų terminų, ypač žaidimų, lietuviškų atitikmenų trūkumu mūsų kalboje.“ Mokytojos teigimu, lituanistai ir patys kalba apie būtinybę domėtis lietuviškais naujadarais, patiems ieškoti ir kurti naujus atitikmenis.
Specialistė pristatė ir moksleivių požiūrio į lietuvių kalbą tyrimą, kurį 2020 metais atliko Lietuvių kalbos instituto jaunesnioji mokslo darbuotoja Nida Poderienė. Šis tyrimas, kuriame įvairių klasių moksleivių klausta: „Ar lietuvių kalba yra tavo kalba?“, rodo, kad save su lietuvių kalba tapatina apie 60 proc. pradinių klasių moksleivių ir kuo aukštesnė klasė, tuo šis procentas mažesnis – save su lietuvių kalba tapatina tik apie 40 proc. vyresnių klasių moksleivių.
Konferencijos dalyviai vienbalsiai tvirtino, kad šiuolaikinių technologijų amžiuje be galo svarbu saugoti savo kalbą, suderinti ją su informacinėmis technologijomis ir neprarasti gebėjimų taisyklingai gramatiškai rašyti, naudoti lietuvišką terminologiją skaitmeniniame pasaulyje.
Be J. Maironienės vesto pranešimo ir diskusijos aktualizuojant lietuvių kalbą, susirinkę mokytojai turėjo galimybę sudalyvauti pranešimuose ir apie dirbtinį intelektą, programavimą Pitono kalba, 3D modeliavimą bei mokytojų galimybes tobulintis.
Vienas iš „Informiko žinių forumo“ išskirtinumų yra mokinių pristatymų organizavimas. Forume dalyviai pristatinėja projektus kitiems moksleiviams, patys yra ir vertintojai, ir konsultantai, ir patarėjai.
Neringa Kelpšaitė, KTU IF atsakinga už bendradarbiavimą su mokyklomis, ir antrojo forumo organizatorė pabrėžė: „Siekiame, kad forumas atspindėtų tikros konferencijos atmosferą: vaikai gauna kaklajuostes su savo vardu, dalinasi patirtimi, smalsiai užduoda klausimus, gauna pažymėjimus, o svarbiausia – tai nėra konkursas, čia visi yra unikalūs, visi laimėtojai, visiems yra vienodos sąlygos ir dovanos.“
„Tai nėra konkursas, kuriame varžomasi dėl diplomų ir prizų, tačiau tai žinių ir patirčių pasidalinimo konferencija, kur mokiniai siekia parodyti savo projektus ir pasidalyti gerąja patirtimi su kitais Lietuvos mokiniais ir mokytojais. Renginys įkvepia visus (ir mažus, ir didelius) naujiems projektams, drąsos išbandyti naujas programas ir programavimo kalbas“, – teigia konferencijos iniciatorė, idėjos autorė ir viena iš organizatorių „Erudito“ licėjaus informacinių technologijų mokytoja ir KTU IF alumnė Rimantė Grumadaitė.
„Informiko žinių forumas 2024“ šiemet sutraukė daugiau nei 120 dalyvių (mokinių ir mokytojų) iš beveik 30 skirtingų Lietuvos mokymo institucijų. Forumo organizatoriai KTU IF ir „Erudito“ licėjus dėkoja renginio rėmėjams „Indeform“ už vizualizaciją bei dovanas moksleiviams ir mokytojams, o „Teltonika“ – už saldžias akimirkas.