Šeštokų KAMbučia
Paskelbtas: Erudito Kategorija: Naujienos Žymos: , , Komentarai: Vienas komentaras

Gamtos mokslų moksleivių projektai: Sveikos gyvensenos principų laikosi daugiau kaip pusė „Erudito“ licėjaus bendruomenės

Tarptautinių ir nacionalinių 5–10 klasių moksleivių antrųjų kiekybinių gamtamokslių projektų pasirinkta gamtos, ekologijos, biologijos, chemijos, fizikos ar sveikos gyvensenos tema pristatymas gruodžio 15 d. atskleidė moksleiviams įdomiausias ir labiausiai rūpimas temas. Tai – sveika gyvensena, tvarumas, ekologija.

Naudodamiesi surinktais kiekybiniais duomenimis, moksleiviai stengėsi atsakyti į iškeltą gamtos, ekologijos, biologijos, chemijos, fizikos ar sveikos gyvensenos tyrimo klausimą, kėlė hipotezes, ieškojo joms patvirtinimų ar paneigimo. Klausimų buvo pačių įvairiausių, nuo: „Ar gali žmogus ištirpti rūgštyje?“, „Ar reikia augalams klausytis muzikos?“ iki „Kiek vitaminų ir mineralų yra daržovėse mokyklos maisto meniu?“ ar „Kodėl pelėsis greičiau veisiasi batone nei duonoje su grūdais?“. Įvertinti ir apdovanoti įdomiausi tiriamieji projektai bei eksperimentai tvariausio, pilietiškiausio, originaliausios idėjos tyrimui, moksliškiausio, geriausio sveikos gyvensenos, ekologiškiausio projekto kategorijose.

Sveiki įpročiai „Erudito“ licėjuje

„Erudito“ licėjuje didelis dėmesys skiriamas sveikai gyvensenai ir sveikų, subalansuoto gyvenimo būdo įpročių formavimui ir puoselėjimui. Tad nieko nuostabaus, kad labai populiari gamtos mokslo kiekybinių projektų tema buvo sveika gyvensena. Pagrindinių klasių moksleiviai aiškinosi, kokie yra paauglių mitybos įpročiai ir požiūris į įvairias dietas, tyrinėjo, kaip į mokyklą ir iš jos juda mokytojai, kokie jų sveikos gyvensenos įpročiai ir pan.

Aštuntos klasės moksleivės pačios ėmėsi eksperimento ir aiškinosi, ar sunku pakeisti susiformavusius įpročius ir pradėti gyventi sveikiau: merginos pabandė savaitę laikytis sveikos gyvensenos principų (valgtyti sveikesnį maistą, miegoti ne mažiau kaip 8 valandas, daugiau judėti, riboti praleidžiamą prie ekranų laiką ir pan.) ir stebėjo, kaip jaučiasi, kaip kinta energingumo lygis, net odos būklė. Rezultatai ir pradžiugino, ir nustebino: pasirodo, sveika gyvensena reikalauja daugiau pastangų, ne visas prielaidas pavyko įgyvendinti, tačiau eksperimentas „Sveiki įpročiai“ labai praturtino ir išmokė naujų dalykų. Eksperimento dalyvės įsitikino, kad ne mažiau kaip aštuonių valandų miegas ir sveika mityba gerina nuotaiką, koncentraciją, „daugiau miegant padaugėjo energijos“. Į miego subtilumus gilinosi ir penktos klasės moksleivių komanda „Miegučiai“, į pristatymą atvykę… su pižamomis.

Kita aštuntos klasės grupė „Komanda“ tyrinėjo mokytojų požiūrį į sveiką gyvenseną ir apklausė virš 60 Vilniaus „Erudito“ licėjaus mokytojų: aiškinosi, kiek „Erudito“ licėjaus narių laikosi sveikos gyvensenos ir kokią įtaką tai daro. Išvada – 58 proc. mokytojų ir darbuotojų praktikuoja sveiką gyvenseną. Pasak komandos, buvo labai įdomu rinkti duomenis, patiko gilintis į sveikos gyvensenos sąvoką.

Aštuntokų grupė „Azerai“ aiškinosi, koks yra vyrų ir moterų (daugiausia tai – paaugliai) požiūris į dietas. 78 apklaustųjų rezultatai atskleidė, kad 48 proc. tiriamųjų nesilaiko jokios dietos, 12 proc. 13–15 metų amžiaus respondentų laikosi vegetarinės mitybos ir pan. Padaryta išvada, kad moterys (merginos) dietomis susirūpinusios labiau, nes joms statistiškai labiau būdinga jaudintis dėl išvaizdos.

O Kauno „Erudito“ licėjaus moksleiviai ėmėsi ambicingo plano išmatuoti ir pateikti visų mokykloje siūlomų patiekalų daržovių vitaminų ir mikroelementų kiekį. Vilniečiai gilinosi į pusryčių meniu ir svarstė sveikatai naudingiausius pusryčių variantus.

Verslumo ir mąstymo ugdymo patirtys

Kad moksleiviams rūpi ne tik fizinė, bet ir emocinė sveikata, rodo aštuntokų projektas apie socialinių tinklų įtaką savivertei. Pasak komandos, atlikdami tyrimą, apklausdami savo bendraamžius, nors tai jų naudojimosi socialiniais tinklais įpročių nepakeitė, daug sužinojo apie kitus, išmoko kritiškiau vertinti socialinėse medijose pateikiamą turinį.

Šeštokai iš grupės „KAMbučia“ išmoko ne tik patys gaminti kambučią, galinčią tapti puikia gazuotų gėrimų alternatyva, bet ir jos verslo bei gamybos paslapčių, su kuriomis komandą supažindino kombučios gamintojai „kaipkam“. Komanda atliko ir gamybos tyrimą, apklausė apie 60 respondentų apie kombučios vartojimą, tad projektas buvo orientuotas ir į verslą. Komandos pateikta išvada: „Reikia labai daug pinigų ir laiko.“ Ši komanda pelnė ir ekologiškiausio projekto apdovanojimą.

Geriausiu sveikos gyvensenos projektu tarp 5–6 klasių pripažintas sveikos gyvensenos įpročių stebėjimo projektas „S.O.S.“. Tai – kitokia nei mums įprasta formuluotė, reiškianti ne pagalbos šauksmą, o „Saugi oro saugykla“. „Tai reiškia, kad mes renkamės neveipinti ir skatinam kitus rinktis „saugią oro saugyklą“, – savo nuostatas ir projekto esmę pristato šeštokas Vėjas.

Net keletas projektų buvo susiję su orais ir orų stebėjimu, tačiau iš tiesų orų stebėjimas gali atskleisti šį tą daugiau. Pavyzdžiui, dešimtos klasės komanda „Orininkai“ reaguoja į klimato atšilimo klausimą: dešimtokai pasiryžo išmatuoti vidutinę oro temperatūrą šiais metais ir tokiu pat metu prieš dvidešimt metų, norėdami patvirtinti hipotezę, kad įtakos klimato atšilimui turi ir oro temperatūra.

Šeštokai „No Play No Work“ domėjosi šiltnamio efektu. Penktos klasės moksleiviai „Mokslas keturiems“ stebėjo orą, jų programėles ir aiškinosi, ar jos teisingai prognozuoja orą. Buvo siūlymų ant „Erudito“ licėjaus stogo steigti saulės elektrinę – tam, anot septintokų, mokykla turi tiesiog puikias sąlygas!