Mokykla pradinukui: laisvė ir draugiška atmosfera – ar reiklumas ir akademiniai rezultatai? O gal ir viena, ir kita?
Rinkdamiesi mokyklą tėvai susiduria su dilema: rinktis draugišką ir laisvą atmosferą, ar orientuotis į ugdymo įstaigą, kuri garsėja reiklumu pasiekimams bei akademiniais rezultatais? O gal tai suderinama? Juk pradinėse klasėse formuojamas jaunos asmenybės pasitikėjimas savimi, vertybinės nuostatos, padedami gebėjimo savarankiškai mokytis pamatai, vaikai mokosi integraliai vertinti aplinką.
Tad į ką turėtų atkreipti dėmesį būsimų pirmokų tėvai rinkdamiesi ugdymo įstaigą, kad ateityje jų atžalos galėtų pasigirti unikaliais pasiekimais? Naudingais patarimais dalijasi privačios dvylikametės Kembridžo mokyklos „Erudito licėjus“ Vilniuje ir Kaune steigėjas bei vadovas doc. dr. Nerijus Pačėsa.
- Pasidomėkite, kokia ugdymo filosofija vadovaujasi mokymo įstaiga: kaip ji apibrėžia svarbiausius ugdymo tikslus, kokiais principais grindžia savo veiklą, ar supažindina tėvus su aiškiai suformuluota ugdymo programa bei mokymo rezultatais.
- Ar čia dirba profesionalūs, patyrę pedagogai? Profesionalius mokytojus atpažinti nesunku: tai žmonės, patys norintys mokytis visą gyvenimą, siekiantys tyrinėti, atrasti, gebantys sėkmingai derinti kūrybiškumą su giliomis dalyko žiniomis ir gyvenimiška išmintimi. Plačiau žvelgianti mokykla paprastai stengiasi suburti tarptautinę komandą, teikia pirmenybę integruotam ugdymui ir aktyviems mokymosi metodams.
- Ar skiriamas dėmesys mąstymo ugdymui? Kokybiško pradinio ugdymo įstaigoje nuolat formuojami efektyvaus mąstymo įpročiai: impulsyvumo valdymas, tikslumas, empatiškas klausymasis, gebėjimas mąstyti apie savo mąstymą, atsakinga rizika ir t. t. Pavyzdžiui, Erudito licėjuje taikome JAV Mąstymo instituto mokslininkų parengtą šešiolikos mąstymo įpročių metodiką, pagal kurią visą mokyklos bendruomenę įtraukiame į mokymąsi efektyviai, kritiškai ir kūrybiškai mąstyti.
- Tyrimais nustatyta, kad ankstyvajame amžiuje, maždaug iki 7-ųjų gyvenimo metų, vaiko smegenų vystymosi intensyvumas yra ypač aukštas, todėl pirmoji klasė pats geriausias laikas pradėti mokytis užsienio kalbų. Štai kodėl siūlau atkreipti dėmesį į jūsų pasirinktoje mokykloje taikomą kalbų mokymosi sistemą: jos efektyvumas nemažai pasako ir apie paties pradinio ugdymo efektyvumą. Tai reiškia, kad kokybiškoje pradinio ugdymo įstaigoje vaikui bus sudarytos sąlygos mokytis daugiau nei vienos užsienio kalbos: nuo anglų, vokiečių, prancūzų ar rusų, iki ateities globalaus pasaulio kalba vadinamos kinų kalbos.
- Vertinimo sistema ir grįžtamasis ryšys – dar vienas svarbus dėmuo renkantis pradinio ugdymo įstaigą. Akademinių pasiekimų prasme, kokybiško pradinio ugdymo įstaiga visuomet lygiuosis į geriausias pasaulio mokyklas. Tačiau svarbu, kad moksleiviai būtų lyginami ne tarpusavyje, o vertinant kiekvieno vaiko individualią pažangą. Pažymys – objektyvus kriterijus, jame beveik nėra vietos interpretacijai, mąstymui, bendrųjų kompetencijų vertinimui. Pažymiu neįmanoma išmatuoti žmogaus kūrybiškumo, iniciatyvumo ar gebėjimo bendrauti su kitais. O štai aprašomoji kompetencijų ataskaita, teikiama mažiausiai dukart per metus – yra tai, kas padės atpažinti kokybišką pradinio ugdymo įstaigą.
- Profesionalią pradinio ugdymo įstaigą lengva atpažinti iš naudojamos metodinės įvairovės – kai kuriamas ugdymo procesas yra įtraukiantis ir kupinas patyrimų. Tokios įstaigos ypatingą dėmesį skiria žaidybiniams metodams ugdymo procese, nes per žaidimą žinias galima priartinti prie praktikos.
- Pažangi mokymosi ir laisvalaikio aplinka, technologinio raštingumo lygis – dar keletas būtinų kokybiško pradinio ugdymo dėmenų. Šių dienų ugdymas neatsiejamas nuo technologinės aplinkos, todėl pradinio ugdymo įstaigose turėtų būti pasitelkiamos modernios technologijos: išmaniosios lentos, planšetiniai ir stacionarūs kompiuteriai, projektoriai, 3D spausdintuvai, interaktyvios grindys ir kitos panašios priemonės. Šiuolaikišką ugdymo turinį mokyklose turėtų užtikrinti ir elektroninės mokymosi sistemos, debesų technologijos bei spartusis belaidis internetas. Klasės, multifunkcinės erdvės, bibliotekos, fizinio aktyvumo ar laisvalaikio erdvės turėtų būti suprojektuotos taip, kad praturtintų ugdymo procesą, skatintų moksleivio norą tobulėti.
„Tad renkantis pradinio ugdymo įstaigą būtina suvokti ne tik jos meistriškumą, bet ir potencialą visa tai įgyvendinti ir suteikti. O svarbiausia: renkantis mokyklą, būtina joje apsilankyti ir pajausti jos ypatingą dvasią, energetiką ir profesionalumą,“ – reziumuoja Erudito licėjaus vadovas N. Pačėsa.