Naujas skaitmeninis įrankis mokytojui – virtualių išteklių biblioteka, ja naudotis gali visi
Vakar Kaune „Erasmus+“ programą „DIGIT4SEN“ vainikavo respublikinė konferencija „Integruok „DIGIT4SEN“: Skaitmeniniai įrankiai įtraukiam ugdymui“, kurios finaliniu akordu tapo svetainės, kurioje galima gauti nemokamus skaitmeninių priemonių naudojimo pamokoms kursus, pamokų turinio pavyzdžių, pristatymas. Projekto koordinatorė Rūta Petkevičiūtė pristato, kaip naudotis šia svetaine, kokie jos privalumai, ir kaip kiekvienas mokytojas gali pats prisidėti prie skaitmeninių įrankių bibliotekos plėtros Lietuvos ir Europos mokytojams.
Interaktyvi pamoka – įdomi pamoka
„Projektas „DIGIT4SEN“ gimė per pandemiją, kai ugdymas persikėlė į nuotolį. Tačiau skaitmenizacija tik auga, o mokytojai yra tie lyderiai, kurie veda vaikus ir padeda kurti ateities pasaulį, tad projektas aktualus šiandien, išliks aktualus ir toliau, tad tikime gražia jo ateitimi, – teigia projekto koordinatorė Rūta Petkevičiūtė. – Vaikai ir technologijos sparčiai tobulėja, mokytojas turi taikytis prie naujų iš to kylančių poreikių, žinių ir besikeičiančio skaitmeninio pasaulio.“
Projekto tikslas – sukurti tokią platformą, kuri būtų pasiekiama visiems mokytojams, joje vyktų online kursai, kaip parengti interaktyvias pamokas, užduotis, bei virtualiųjų išteklių biblioteka, kurioje mokytojai dalinasi savo užduotimis. „Virtualaus mokomojo vadovo užduotis – supažindinti su diferencijuotu ugdymu, patarimais, kaip suplanuoti interaktyvią pamoką, bet ir su nuotoliniais kursais, kuriuos išklausius galima pačiam kurti virtualius skaitmeninius įrankius ir pamoką“, – projekto rezultatais dalijasi R. Petkevičiūtė. Anot projekto koordinatorės, mokomasis vadovas – labai naudingas įrankis mažai žinančiam arba apie šiuos įrankius negirdėjusiam pedagogui, suteikiantis naudingų žinių.
„Šie skaitmeniniai įrankiai ypač pasiteisina dirbant su vaikais klasėje, turinčiais specialių ugdymo poreikių“, – pastebi R. Petkevičiūtė. Dažniausiai sunkiausiu uždaviniu mokytojams tampa tokių mokinių sudominimas, nes, tarkime, disleksiją turintys vaikai greit praranda susidomėjimą, pradeda nuobodžiauti, pamokos turinys jiems tampa nebesuprantamas.
„Pati dėstau lietuvių kalbą tarptautinėms klasėms ir turiu trijų skirtingų lygių vaikus. Galiu pasakyti, kad lietuvių kalba yra labai sunki, ir ypač sunki ji tiems, kuriems lietuvių kalba – ne gimtoji, tačiau įdomesnės skaidrės, filmukas, interaktyvi priemonė ir įsitraukimas pamokos efektyvumą gerokai išaugina ir rezultatų pasiekiame daug lengviau“, – patirtimi dalijasi „Erudito“ licėjaus tarptautinių klasių mokytoja ir projekto „DIGIT4SEN“ koordinatorė R. Petkevičiūtė. Taigi mokytojų uždavinys – rasti priemonių ir būdų padėti tokiems mokiniams mokytis.
„Interaktyvi pamoka yra įdomi pamoka, o panaudojant šiuolaikines skaitmenines priemones, ne tik išmaniąsias lentas, galima pamokas paversti įdomiomis ir neprarasti mokinių susidomėjimo“, – tikina konferencijos organizatorė ir projekto koordinatorė R. Petkevičiūtė.
Pamokų biblioteka
Virtualių išteklių biblioteka paprasta ir lengva naudotis, joje nesunku naviguoti, informacija pateikiama aiškiai. Biblioteka nuolat pildoma naujomis pamokomis, jų planais ir priemonėmis, ja gali naudotis visi mokytojai. „Norime padidinti bibliotekos išteklius ir sukurti greitai pasiekiamą patogų įrankį pamokoms bet kokioje situacijoje ir įkvėpti mokytojus“, – sako Rūta.
Šioje bibliotekoje galima rasti virš šimto užduočių lietuvių, anglų, turkų, ispanų ir bulgarų kalbomis, jomis naudotis kaip pavyzdžiais arba dalintis savo gerosiomis praktikomis ir įkelti savo sukurtas užduotis, panaudojant skaitmeninius įrankius, gali visi mokytojai, tereikia interneto prieigos ir susikurti paskyrą svetainėje https://digit4sen.eu/lt. Šiuo metu bibliotekoje yra virš 100 pamokų pavyzdžių, 30 yra sukurtos „Erudito“ licėjaus mokytojų. Šiuo metu projekto virtualių išteklių bibliotekoje galite rasti skaitmeninį Advento kalendorių, matematikos (daugybos, sudėties, atimties) užduočių, mokytojos Daivos Petkevičienės sukurtą virtualų pristatymą apie tai, kaip lietuviai puošdavo savo trobas seniau, diskusijų, prezentacijų ir net žaidimų pavyzdžių (pvz., kaip išmokti būtojo laiko veiksmažodžius), sumuštinių meistro konkursas, idėjų muzikos ir kt. pamokoms. Virtualių išteklių bibliotekoje atsiranda pirmųjų tarptautinio bakalaureato programos pradinėms klasėms (IB PYP) užduočių (pvvz., Kur mes esame laiko ir vietos atžvilgiu).
Pamokas gali kurti patys
Mokytojams yra sukurtas keturių modulių nuotolinio mokymosi kursas, kuris paaiškina, kaip keliauti per modulius, ko juose galima gauti. Kiekvienas modulis turi po keletą iki 20 min. įrašų, kuriuose žingsnis po žingsnio paaiškinama, kaip susikurti kokį nors virtualų įrankį, pasinaudoti kokia nors mokymo programėle, sukurti „YouTube“ video ir pan. „Man pačiai tai buvo naudinga patirtis, pamačiau nišų, kaip „YouTube“ vaizdo įrašus galima būtų panaudoti pamokoje“, – savo pačios patirtimi dalijasi projekto koordinatorė R. Petkevičiūtė. „Kai dirbame su vis labiau į skaitmeninį pasaulį žengiančiu jaunimu, suprasti, kaip veikia skaitmeninės programos, įrankiai ir mokėti jais naudotis, yra būtinybė, o ateityje, žengiant į dirbtinio intelekto lauką, ši būtinybė taps dar didesnė“, – neabejoja Rūta ir skatina mokytojus nebijoti bandyti.
Praėję kursą, mokytojai gali pasitikrinti savo žinias ir gebėjimus, įsivertinti patirtį modulio viktorinose. Žinias galima taikyti ir tikrinti neribotą skaičių kartų. „Mūsų tikslas – kad mokytojai pabandytų patys sukurti pamokos medžiagą, pasinaudodamas bent vienu iš šių įrankių. Užtikrinu, jais tikrai labai paprasta naudotis, tai pavyks kiekvienam mokytojui“, – naudotis sukurtu įrankiu skatina projekto koordinatorė. Ji džiaugiasi, kad keturi projekto partneriai, tarp kurių yra ir „Erudito“ licėjus Lietuvoje, suvienijo savo jėgas tam, kad pasiūlytų mokytojams naudingos medžiagos, kurią jie gali pasiekti vienu mygtuko paspaudimu.
Visa kursų medžiaga yra pritaikyta Lietuvos mokytojui ir turi lietuviškus subtitrus. Išklausę kursus (visus ar tik pasirinktus pagal poreikį), mokytojai gali patys kurti interaktyvias pamokas, pritaikytas mokiniams, jų gebėjimams, esamoms sveikatos problemoms ir pan., ir šiomis pamokomis dalytis su kolegomis virtualių išteklių bibliotekoje. „Mano asmeninis šio projekto siekis – kad ši platforma taptų mokytojų vienijimo ir įkvėpimo platforma, kurioje mokytojai dalytųsi vieni su kitais savo planais, turiniu, įrankiais. Tikiu, kad tik vieni kitus palaikydami ir prasmingai dirbdami dėl vaikų iš tiesų tobulėjame ir sukuriame naujų verčių“, – projekto uždarymo konferencijoje kalbėjo R. Petkevičiūtė.
Tačiau labiausiai Rūta džiaugiasi grįžtamuoju mokytojų ryšiu, kvietimais atvykti į kitų miestų mokyklas pristatyti projekto ir jo metu sukurtų įrankių, bei viltingais mokytojų veidais, kad jų pamokos gali būti interaktyvios ir įdomios – dauguma jų žadėjo grįžę į savo mokyklas apie projektą papasakoti kolegoms ir būtinai taikyti virtualius išteklius savo pamokose.
„Erasmus+“ yra Europos Sąjungos rėmimo programa, suteikianti mokymosi ir tobulėjimo galimybių įvairaus amžiaus, statuso, profesijų asmenims bei galimybę įvairioms organizacijoms, įstaigoms, institucijoms įgyvendinti programos kriterijus atitinkančius projektus. Projektas „DIGIT4SEN: Mokytojų skaitmeninių įgūdžių tobulinimas siekiant geresnio internetinio įtraukiojo SUP mokinių ugdymo“ (Nr. 2021-1-LT01-KA220-SCH-000031624) skirtas mokytojams, jis suteikia galimybę dirbantiems su specialių ugdymo poreikių (SUP) turinčiais mokiniais klasėje ir apskritai dirbantiems mokytojams paįvairinti savo dalyką, padaryti jį patrauklų ir įdomų.